Україна впевнено налагоджує нові виробництва основних матеріалів для продукування меблів: у Нововолинську ввели в експлуатацію новий завод ДСП, згодом у Коростені почали виготовляти власну MDF, а нещодавно в Миколаєві налагодили виробництво ПВХ-крайки. Із новим вітчизняним виробником крайкових матеріалів та його продукцією нас знайомить один із співвласників компанії «Kromag» Володимир Моiсеєнко.
– Можна сказати, що компанії «Kromag» дала життя миколаївська компанія, однойменна з назвою вашого журналу – «Меблеві технології», яка постачала на вітчизняний ринок та продавала меблеві комплектуючі та матеріали, зокрема й крайки. Втім, нас не полишало бажання налагодити власне виробництво продукції для меблярства. Чітке розуміння того, яким саме міг би бути цей продукт, оформилося після того, як дев’ять років тому я познайомився на меблевій виставці у Познані з фахівцями польської компанії, що успішно виробляла личкувальні матеріали. Вони сказали, що могли б допомогти започаткувати таке ж виробництво й в Україні. Для нас така пропозиція була прийнятною: польська компанія вміє виробляти високоякісну крайку, а ми маємо досвід продажу таких матеріалів на українському ринку, знаючи його особливості.
Як бачимо, від започаткування такого співробітництва до виведення на вітчизняний ринок готової продукції – личкувальних крайок українського виробництва – пройшло немало часу, бо підготовча робота була дуже клопіткою. Адже розпочинали нову для нас і для України справу, можна сказати, з нуля.
Польські спеціалісти, які реалізовували разом із нами цей проект, справді дуже допомогли, адже у себе на батьківщині набули неабиякого досвіду в крайковиробництві. Саме завдяки їхнім зусиллям нині на польському ринку домінує крайка вітчизняного виробництво, яка не тільки витіснила всюдисущі китайські продукти цього сегменту, а й потіснила відомих європейських авторитетів. Ми впевнені, що з часом так станеться і в Україні.
Далі Володимир Петрович повів розмову про те, чим миколаївська крайка відрізняється від знаних іноземних торгових марок. Звісно, ціною, а ще практичністю та зручністю: вітчизняна крайка текстурами й колористикою зорієнтована на відповідні параметри плитних матеріалів насамперед вітчизняних виробників. А що ж до якості українських ПВХ-стрічок, то вони на рівні крайок знаменитих брендів – у цьому твердо запевнив пан Мойсеєнко. Будемо вірити. А меблярі-практики могли і перевірити: і на презентаційному заході, й на виставковому стенді компанії «Kromag» під час травневого меблевого форуму в Києві усім охочим давали кілька метрів так званих пробників, аби у себе на виробництві, на власному обладнанні, з використанням того клею, яким користуються під час личкувальних операцій, вони могли випробувати миколаївські крайки. «Але це не означає, – наголосив Володимир Петрович, – що перша наша продукція пробна – вона європейських кондицій, бо ми не мали на меті експериментувати на наших клієнтах, тестуючи якість нашої крайки на їхній продукції. Польські фахівці, займаючись виробництвом крайки вже понад десять років, добре знали всі проблемні моменти стартового етапу, тому при започаткуванні нового виробництва в Україні допомогли уникнути типових у цій справі помилок».
Зараз українську крайку на миколаївському заводі продукують на двох технологічних лініях. Уже вироблено 10,5 млн п. м личкувальних стрічок у трьох найпопулярніших розмірах і 72 колірних варіаціях, які найбільш поширені на ринку України. Плюс 12 однотонів. На сьогодні це на 80% відповідає популярним декорам плитних матеріалів вітчизняного виробництва.
Конкретніше про розмірні параметри. Для ДСП завтовшки 16–18 мм миколаївці пропонують 22-міліметрові крайки товщиною 0,6; 1 і 2 мм. Відомо, що меблярі використовують і тонші (0,4–0,45 мм) личкувальні стрічки, але обладнання й технологія, якими послуговуються в компанії «Kromag», розраховані на стандартну 0,6-міліметрову товщину. Що ж до ширини, то в асортименті миколаївського заводу є також стрічки завширшки 32 та 42 мм. Максимально миколаївська крайка може сягати 60 мм. Але ексклюзивно, на замовлення, завод може виготовляти крайки нестандартної ширини.
Наразі є й два глянцевих варіанти: білий і чорний. І чотири варіанти текстур: гладка, коркова, деревна (яка при-таманна 80% крайкової продукції) і так звана linea. Вся продукція миколаївських крайковиробників сертифікована в Україні.
Італійське обладнання для безперервного екструзійного виробництва ПВХ-крайки на миколаївському заводі – найновішого покоління. Жоден європейський виробник крайок не має більш сучасного, більш досконалого. Це – ще один аргумент на користь якісного виробництва.
Компанія «Kromag» має амбітні плани щодо наповнення українського ринку власною продукцією. Для цього заплановано довести виробництво до 10-11 млн п. м на місяць, у великих містах створити торговельні представництва із постійними складськими запасами, аби будь-якому вітчизняному меблевому виробництву було зручно замовити, придбати й доставити необхідну кількість личкувального матеріалу потрібного асортименту. Таким чином, меблевим фабрикам не треба буде нагро-маджувати значну кількість крайкових матеріалів – ці запаси завжди будуть на складах виробника крайки, що характеризуватимуться зручною логістикою європейського стандарту: сьогодні замовив – завтра-післязавтра отримав. А миколаївські крайковиробники до того ж запевняють, що у партнерських взаєминах немає такого обмеження, як розмір мінімального замовлення.
– Володимир Петрович, ви розпочали реалізовувати в Україні доволі великий інвестиційний проект із крайковиробництва за складної ситуації – і не тільки економічної. Ризикнули чи були впевнені, що він стане успішним?
– Бізнесова практика та мій власний досвід підприємництва парадоксально засвідчують: навіть у кризові часи можна реалізовувати успішні інвестиційні проекти, якщо на них відважитися. Крім того, ми врахували об’єктивні чинники. Передусім в Україні ми першими почали виробляти такий продукт. Зараз на ринку достатньо високоякісної імпортної крайки широкого асортименту, але для тутешніх меблярів цього недостатньо. Бо тепер важливо не тільки змогти купити потрібний матеріал, а отримати зручний сервіс. Досягти сервісу європейського рівня в Україні можливо тільки за умови, що тут буде розміщене і виробництво крайки – із складами необхідної кількості й сортименту готової продукції, з іншими логістичними перевагами.
Чи боїмося ми конкуренції з личкувальними продуктами як знаних європейських виробників, так і китайських, які зваблюють низькими цінами? Ні. На українському ринку всім місця вистачить, ми готові гідно конкурувати. Більше того, знову ж таки з огляду на польський досвід, ми впевнені, що років за п’ять на українському ринку домінуватиме крайка вітчизняного виробництва. І не тільки нашої торгової марки. І це добре. Здорова конкуренція кількох українських виробників пожвавить ринок, триматиме на високому рівні якість продукти й на привабливому – його ціну, спонукатиме до інноваційності виробництва.
– При започаткуванні цього інвестиційного проекту ви розраховували на якесь сприяння з боку держави чи місцевої влади?
– Інвестори ні на кого не розраховували, покладаючись на власні сили. Власне, в Європі так само ведуться бізнесові справи – і там держава не вирішує за підприємця його проблеми. Для нас було важливо, аби принаймні не заважали, тож ми вдячні, що нам справді не створювали перешкод в реалізації цього проекту.
– Ви зробили ставку на виробництво саме ПВХ-крайки, тому що саме цей матеріал для личкування найбільше використовують українські меблярі. Як відомо, в Європі дедалі популярнішими стають АБС-крайки, котрі вважають більш екологічними, ніж ПВХ. Може, варто було орієнтуватися й на ці європейські тенденції?
– У Польщі зараз чотири вітчизняних виробники крайкових матеріалів, і жоден із них не оминули увагою меблярів. В Україні наше виробництво єдине, а ринок навіть більший, ніж польський, тож цілком імовірно, що на нашу продукцію буде попит. Власне, в цьому переконує і кількість заявок, які ми отримали під час травневої виставки. Тому тепер більше турбує нас не те, чи матимемо збут, а чи вистачить нинішніх запасів, аби задовольнити всі отримані заявки.
Що ж до особливостей крайок АБС і ПВХ. Переваги АБС-продукту насправді спірні: АБС-крайка дорожча, бо дорожче її виробництво, вона не така еластична, як ПВХ, тому з нею складніше працювати взимку. Різняться і показники горючості матеріалів. АБС у випадку пожежі горітиме, ПВХ – тільки тліє, але при цьому утворюється чад. Що краще? Як кому. Це ніби запитати, яке свято краще – Різдво чи Пасха. У більшості українських меблевих виробництв обладнання не настільки сучасне й досконале, аби належним чином личкувати плитні крайки АБС-стрічками, а для того, що є, краще брати ПВХ-матеріал. І врешті такий аргумент: кінцевому споживачу все одно, яким матеріалом личковані крайки меблевих виробів – його цікавитиме насамперед привабливість текстури й кольору крайки.
Якщо в українському меблярстві пошириться тенденція переходу на АБС-крайки, для нашого виробництва це не стане проблемою: обладнання, яке маємо, з таким самим успіхом почне продукувати АБС-стрічки. Нашим технологам достатньо лише змінити рецептуру матеріалу. Але реалії наразі такі, що у відомих німецьких гігантів-крайковиробників чималий асортиментний відсоток АБС-продукту, але ПВХ і досі домінує.
– Ви продукуєте личкувальні стрічки із солідним запасом ширини під стандартні товщини плитних матеріалів, які найпопулярніші в Україні…
– Так. Для личкування ДСП 16- та 18-міліметрової пропонуємо крайки завширшки 22 мм. Для призначених для стільниць 38-міліметрових плит – завширшки 42 мм. Такий запас виправданий, адже практика показує, що, приміром, задекларовані 18-міліметрові плити насправді або трохи тонші, або товстіші.
– Одна із суттєвих переваг вітчизняної крайки полягає в тому, що вона текстурами й колористикою зорієнтована та плитну продукцію вітчизняних виробників. На виставці компанія «Кроноспан Україна» презентувала нову колекцію декорів. Як швидко ви зможете запропонувати меблярам і крайку відповідних нових декорів?
– Досить швидко. Але навряд чи насправді на декорові пропозиції плитників треба реагувати так швидко. Певна річ, не всі із пропонованих виробниками плит нових декорів матимуть однаковий успіх серед дизайнерів та виробників меблів, а врешті й кінцевих споживачів. Нам вигідніше вивчити попит на пропоновані плитниками нові декори, аби виготовляти крайки для тих із них, що матимуть найбільший попит на ринку.
– Загалом ваша крайка – умовно вітчизняний продукт, за географічним показником. А по суті – ПВХ-сировина, фарби, обладнання імпортовані, технологія запозичена…
– Так, але ми усім тим і українським скористалися б, якби воно в Україні було. Але хіба для наших майбутніх клієнтів визначальним буде те, з якої сировини й на якому обладнанні виготовлена крайка? Для них важливо, якої вона якості, асортименту, розмірів, ціни та наскільки швидко й зручно її можна придбати й доставити на свою меблеву фабрику.
– Технологія екструзії ПВХ дає можливість продукувати вироби різного призначення. Плануєте розширювати виробництво чи продукуватимете лише крайки, збільшуючи їхній асортимент та обсяги виробництва?
– Хтозна, можливо з часом, якщо буде економічно вигідно й дадуть змогу потужності обладнання, вироблятимемо не лише крайку. Але найближчими роками зосередимо зусилля тільки на крайках, ринок яких ми добре знаємо, виробництво яких інвестори досконало прорахували й спрогнозували. Скажу й таке: виробляти, скажімо, плінтуси на такому складному й дорогому обладнанні – то було б марнотратство. Воно для складніших технологічних завдань. Продукувати ще щось складніше, ніж крайки, – от що було б цікаво.
– Ви з гордістю наголошували, що придбали для миколаївського заводу виробниче обладнання такого класу, якого не мають і відомі європейські виробники…
– Якщо бути точним, то воно таке сучасне й такого ж високого класу, як і в наших іменитих конкурентів. Але верстатобудівники не стоять на місці, а постійно вдосконалюють популярні моделі своїх машин. Отже, оскільки у нас наймолодше крайковиробництво на теренах Європи, то ми придбали екструзійне обладнання найновішої модифікації. В основі своїй воно таке саме, як і в конкурентів, але в деяких конструкційних деталях інноваційніше.